Antallet af elever i en klasse betyder naturligvis noget for elevernes læring og trivsel – men der er også rigtig mange andre parametre i spil. I Kolding kommune har vi i et ret flot gennemsnit 21,5 elever i klasserne fra 9-10 elever til det nuværende max på 28 elever.

Det er let at overbyde hinanden med tal på klassekvotienter – men lad os lige tage et kig på virkeligheden.

Det handler om det sociale: En klasse har også en social dimension – der skal fx være nok til at man kan finde gode venner. Her siger Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet at en klassestørrelse på 25 er bedre end en på 20 og markant bedre end en på 15 alene på grund af kammeratmulighederne, men også på grund af fagligheden og økonomien. Forskningen viser, at en dygtig lærer er vigtigere end om der er 22 eller 28 i klassen. Der kan jo sagtens være udfordringer i små klasser og større velfungerende klasser.

Det handler om undervisningen: Der er forskel på forskellige typer af undervisning og her er der rig mulighed for at skolerne kan lave holddannelser på tværs af klasser og årgange – en klasse behøver nemlig ikke altid være i klassen.

Det handler om sund fornuft: Vi tror, at man kan skabe bedre læring ved at give den lokale skole mest mulig fleksibilitet til at skabe det optimale læringsmiljø og ikke tvinge en klassekvotient igennem. Så hellere bruge kroner på flere hænder til de største klasser eller de klasser med særlige udfordringer.

Merete Due Paarup
Kolding Byråd (V)
Børne- og uddannelsesudvalget